Friday 24 May 2013

Aku, Dia Dan Sahabat (Bahagian 2)


“ Assalamualaikum,”

“  Walaikumusalam, siapa ni.?”

“ si Juhair adakah ?”

“ Emm, Ana la ni yang sedang bercakap. Akhi ni siapa.?”

“ Oh, Aku ni boyfriend si Dia. Aku dengar kau ada kacau dia, betulkah.?”

“ Apa yang Akhi maksudkan? Ana kurang fahamlah.”

“ Si Dia cakap kau ada kirim surat dengan dia.”

“ Oh, itu yang akhi maksudkan. Takkan hanya dengan mengirim surat saja, sudah dianggap menganggu.?”

‘Aku mau kau jangan ganggu Si Dia lagi, sebab Akulah boyfriendnya.”

“ Bha, suka hati Akhi lah, yang penting Ana tidak terniat pun untuk menganggu Si Dia Assalamualaikum.”

            Terasa macam ada batu yang menghentak perasaan ini. Rasa sedih, marah, kecewa dan dendam semuanya berkumpul menjadi satu. Melalui perbualan telefon yang singkat itu, Aku telah mendapat jawapan yang Aku nanti-nantikan selama ini. Entah bagaimana Aku akan menghadapi hari esok. Seolah-olah tiada harapan lagi untuk terus hidup di hari esok.

***
            Sepanjang tempoh perjalanan balik dari masjid, Aku cuma mendiamkan diri saja. “Mungkin Aku mesti bagi tahu dengan Shahz pasal hal tadi Asar.”  “Shahz, aku ada mau bagi tau kau sesuatu ni.” Shahz cuma tersenyum dan menyuruh Aku untuk menceritakan apa yang aku mahu sampaikan. Setelah beberapa detik, Shahz sendiri pun terkejut dengan cerita yang aku beritahu dengan dia. “Sabar ja lah Juhair, bunga bukan sekuntum. Lagipun kau sudah cakap dengan dia jangan bagi tahu siapa-siapa pun pasal hal ini. Tapi nampak sangat dia tak berpegang dengan janji.” Betullah seperti yang dikatakan oleh Shahz, dalam surat tu, Aku ada meminta kepada dia untuk rahsiakan hal ini. Dan Aku hanya mampu tersenyum meskipun hati ini sakit.

***
            “Juhair, apa jadi dengan kau ni, ketinggalan sudah kita beberapa mata dengan kumpulan lain. Selalu kau yang bersemangat menjawab soalan kuiz Sejarah.” Tegur Nur yang sekumpulan dengan Aku. “ Tiada apa-apalah Nur. Aku Cuma kurang sihat ja.” Jawapku sambil tersenyum. Namum dapat ku lihat raut wajah Nur seperti mengetahui apa yang terjadi kepada ku. Muslim, Mukminin, Nur dan sahabat-sahabat yang lain terus berjumpa denganku dan sebagai wakil, Nur  bertanya, “ Juhair, bagus kau ceritakan apa yang berlaku dengan kau. Selalunya kau lah yang paling banyak cakap, tapi kenapa sejak dua hari yang lepas kau tiba-tiba berubah.?”

            ‘Tiada apa-apalah. Aku biasa ja bah, macam dulu juga.” Jawabku sambil tersenyum pahit. “Juhair, cerita ja dengan kami apa yang jadi. Takkan dengan kami pun kau mau berahsia lagi. Beginikah bestfriend.?” Giliran Mukmin pula yang berbicara. Akhirnya setelah dipujuk dan `diugut` oleh mereka, Aku menceritakan hal yang sebenarnya.

            “ Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)Nya ialah Dia menjadikan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada demikian itu benar-benar  terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir.” Surah Al-Rum ayat 21.

            Mukmin menegurku dengan membacakan terjemahan ayat daripada Al-Quran. Disaat itu aku sedar, aku terlalu berharap kepada cinta Si Dia  tanpa terfikir pun tentang janji Pencipta. Aku berasa terlalu malu dengan diri sendiri. Malu dengan Allah dan RasulNya. Malu dengan sahabat-sahabatku kerana membiarkan diriku dikuasai oleh emosi sendiri.  Aku lupa dengan janji Allah. Janji yang kekal abadi dan tidak pernah dimungkiri. Di saat itu, Aku telah menetapkan bahawa, Aku mesti memperoleh Cinta Allah dan RasulNya, hanya dengan Cinta yang sejati ini, sesiapa pun tidak akan berasa terluka dan kecewa. Aku mesti yakin dengan janjiNya.

            “ Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu yang keji dan suatu jalan yang buruk.” Surah al-Isra’, ayat 32.

            Astagfirrullah al’azim. Betapa dekatnya diriku dengan zina ketika itu. Baru  Aku menyedarinya ketika di tegur oleh Mukmin. Sebelum ini, aku selalu teringat pada Si Dia dan adakalanya perasaan  rindu ku terhadap melebihi perasaan rinduku terhadap Allah dan Rasulnya. Tekad dihati perlu diteruskan, iaitu memburu cinta Ilahi.

***
            Beberapa bulan telah berlalu, peristiwa yang berlaku itu masih segar di ingatan dan  menjadi sebuah pengalaman yang mendewasakan diri ini.  Terasa masa begitu cepat berlalu dan kini, tinggal beberapa hari lagi sebelum kedatangan pelajar-pelajar Enam bawah untuk meneruskan pembelajaran mereka.

“Juhair, Si Dia  masuk tingkatan Enamkah.?” Soal  Muslim kepadaku. “ Entahlah. Aku pun tidak pasti lagi. Kenapa.?” Jawapku. “ Sudah gaharu, cendana pula, sudah tahu bertanya pula.”  Jawap Muslim yang cuba menyakat Aku. “Ah, memandai-mandai jer kerja mu ni.” Balasku kepada Muslim. “ Ku pendamkan perasaan ini, ku rahsiakan rasa hati ini, menyembunyikan kasih yang berputik..”  Sekali lagi Muslim menyakat ku. “ Entahlah kau Muslim, sudahku cakap, cintaku hanya untuk Allah dan RasulNya.  Bukan untuk orang yang pernah menyebabkan luka di hati ini.” Luahku kepada Muslim. “ sorry Juhair, aku main-main jer tadi, bukannya aku serius pun,” Muslim tersenyum kelat melihat mendengar jawapan yang Aku berikan.




BERSAMBUNG…

No comments:

Post a Comment