Thursday 2 May 2013

Manusia Akhir Zaman


Assalamualaikum...apa kabar kalian semua.? Ana harap kalian berada dalam keadaan sihat dan sentiasa mendapat rahmat Allah. Buat pertama kalinya, Ana akan berkongsi satu cerita yang menarik yang terdapat dalam buku ANDAI SYURGA DAN NERAKA ITU TIDAK ADA. Ana memetik salah satu kisah yang menarik untuk tatapan para blogger dan pembaca sekalian....


Pada suatu hari, Nabi Muhammad sedang duduk bersama-sama para sahabat. Baginda  mengambil kesempatan pada waktu itu bagi memberikan pengajaran perihal makna kehidupan kepada para sahabatnya. Baginda berkata, “Kelak pada suatu zaman, wujug umat manusia yang merosakkan sunnahku dengan melakukan bidaah. Barangsiapa yang berpegang teguh kepada sunnahKu, mereka dipulaukan sedangkan orang yang mengikut ajaran bidaah itu, mendapat 50 orang teman ataupun lebih ramai lagi.
Mendengar kata-kata Nabi itu, para sahabat terkejut dan memohon Nabi menjelaskan dengan lebih lanjut. Mereka bertanya, “ Ya Rasulullah, pada waktu masih adakah orang yang memiliki keistimewaan?
Nabi menjawab, “Ya, masih ada.”
“Adakah mereka dapat bertemu denganmu?’ tanya para sahabat lagi.
Nabi menjawab; “Meraka tidak dapat bertemu denganKu.”
Seterusnya, para sahabat bertanya , “Ya Rasul, masih adakah wahyu yang turun kepada mereka”
“ Sudah tidak ada lagi wahyu turun kepada mereka.” Jawab Rasulullah.
Para sahabat bertanya lagi, “Bagaimakah keadaan mereka ya Rasul.?”
Baginda menjadi sedih dan kemudian menjawab, “ Hati mereka rapuh bagaikan garam yang dimasukan ke dalam air.”
Sahabat-sahabat terus berasa ingin tahu dan mereka bertanya lagi, “Ya Rasulullah,bagaimanakah cara hidup orang-orang zaman itu.”
“  Mereka hidup bagaikan ulat kecil yang berada di dalam cuka,” Jawan Nabi
“ Ya Rasul, jadi bagaimanakah mereka dapat memelihara agama?” Desak para Sahabat
Nabi menjawab, ‘’Ibarat memegang api yang membara. Apabila api itu diletakkan, ia padam dan apabila dipegang tentu ia membakar dirimu.
Para sahabat terdiam. Mereka membayangkan keadaan di akhir zaman yang mengerikan kerana ramai mengamalkan bidaah dan membuang sunnah Rasulullah. Hidup mereka penuh dengan nafsu syahwat dengan kkeserakahan sehingga mereka menghalalkan segala cara untuk mencapai tujuan. Para sahabat membayangkan ppula betapa mulianya orang-orang akhir zaman yang masih memegang teguh ajaran agama tanpa mempedulikan kkeadaan di sekelilingnya. 


 Harap-harap semua para blogger dan pembaca dapat memahami apa yang cuba disampaikan...InshaAllah, bertemu lagi kita dalam lain lembaran...sekian dan Assalamualaikum...

2 comments: