Wednesday 8 May 2013

Aku, Dia Dan Sahabat

“Kupendamkan perasaan ini
Kurahsiakan rahsia hati ini
Melindungkan kasih yang berputik
Tersembunyi di dasar hati”

                Bait-bait lagu itu mengingatkan aku kembali kepada satu peristiwa yang tidak dapat aku lupakan dan akan menjadi sebuah kenangan yang berbekas dihati. Entah kenapa diri ini masih mengharapakan sesuatu dari dirinya meskipun jawapan yang telah Aku terima, telah membuat Aku merasa kecewa dan putus asa. Kadang-kala apabila mendengar lagu-lagu sebegini akan membuat aku terus mengingati bagaimana perasaan sayang daripada seorang yang aku anggap sebagai adik berubah menjadi suatu perasaan yang sukar digambarkan. Semua ini bermula dengan satu peristiwa yang tidak disangka-sangka.

***
                “Juhair, cuba kau tengok si Dia tu.’, tegur sahabat baikku, Mukmin. Sebaik sahaja melihat Dia, Aku merasakan sesuatu yang berlainan. Meskipun aku sudah menganggap dia sebagai adik, namun perasaan itu berubah semenjak Aku digandingkan dengan dia menjadi pengerusi majlis dalam upacara penyampaian hadiah sempena Bulan Membaca yang dianjurkan oleh pusat sumber sekolah kami. Terdetik di hati ini bahawa mungkin ini cuma mainan perasaan sahaja kerana tidak mungkin Aku akan jatuh cinta dengan Dia kerana Dia sudahku anggap seperti seorang adik.

                Beberapa selepas kejadian itu, Aku dapat merasakan perasaan yang berlainan setiap kali berjumpa dengan dia. Kadang-kala Aku terasa ingin mengelak untuk berjumpa dengannya. Saat itu aku yakin bahawa Aku perlu meluahkan tentang apa yang Aku rasa setiap kali berjumpa dengannya. Pernah juga Aku meminta pendapat daripada seorang lagi sahabat baikku, Muslim. Muslim mengatakan perasaan cinta itu tidak salah bahkan ia merupakan fitrah manusia, Cuma dia berpesan jangan sekali kau merosakkan hubungan tersebut dengan terjebak dalam tipu daya syaitan. Disaat itu, Aku telah menetapkan bahawa Aku akan menulis surat kepada untuk memberitahu Dia mengenai perasaan ku.

***
                Usai menunaikan solat Isyak secara berjemaah di Masjid Jamek, aku dan Shahz berkongsi cerita sepanjang perjalanan kami menuju ke kawasan tempat tinggal kami. Shahz merupakan salah seorang sahabat baikku juga dan antara sahabat yang boleh dipercayai. “Shahz, ingat lagikah pasal si Dia?. Pertanyaan yang sengaja aku ajukan kepada si Shahz. Shaz  menjawab ‘mestilah ingatkan sejak akhir-akhir ni kau selalu cerita pasal dia’. Tersenyum aku mendengar jawapan yang diberikan olehnya. Aku pun menceritakan kepadanya bahawa esok akan aku hantar surat kepada Si Dia untuk memberitahu mengenai perasaanku terhadapnya. Shahz hanya tersenyum dan mengangguk sahaja. Tapi disebalik senyumannya itu aku mengerti apa yang cuba disampaikan olehnya.

***
                ‘Nur, boleh tak kau bagi surat ni kepada si Dia’. Nur tersenyum melihat gelagatku. Dia merupakan antara sahabat muslimah yang paling rapat dengan Aku. Setiap dia gembira dan sedih, pasti dia akan menceritakan dengan Aku. ‘Kau ni buang tabiatkah Farisi.? Apa mimpimu tetiba bagi surat ni.? Takkan kau betul-betul jatuh hati dengan Si Dia.?’ Tiba-tiba Nur bertanyakan soalan yang sememangnya jawapan bagi soalan itu telah dia ketahui dari awal. Aku cuma diam dan mampu tersenyum. ‘Suka hatimulah Juhair, aku ikut ja apa yang kau minta’. Tentu saja Nur mahu menolong sebab Aku pun pernah menjadi posmen untuk menghantarkan surat ‘cinta’nya kepada seseorang. Apa yang pasti, Aku ingin surat itu dihantar secepat yang mungkin agar perasaan ini dapat menjadi tenang semula. ‘Juhair, suratmu sudah aku hantar tadi, waktu rehat. Aku terserempak dengan Dia ketika hendak ke kelasnya.’ Kata Nur kepadaku. Aku hanya mampu tersenyum dan mengangguk sebagai tanda terima kasih kepadanya. Saat itu, Aku hanya menanti jawapan yang bakal diberi oleh Si Dia. Lagipun Aku cuma mengatakan apa perasaanku terhadapnya dan tidak mengharapkan sebarang jawapan. Usai solat Asar, seperti biasa Aku melipat sejadah dan meletakkannya di tempat biasa. Namum pada petang itu, jawapan  yang  telah Aku nantikan telah terjawab.
Bersambung…

No comments:

Post a Comment