Sunday 5 May 2013

Jangan Ajak Aku 'Couple'


Assalaamualaikum w.b.t

Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad .


Kali ini , saya ingin berkongsi puisi / sajak nasihat khasnya untuk para pembaca Muslimah yang akan , sedang dan yang pernah ber… ber… ber… ‘couple’ ! :P . Dan bagi para pembaca Muslimin , diharapkan agar  dapat memahami apa yang terpendam di hati seorang Mujahidah .



Ya akhi ,

Jangan ajak aku ‘couple’ ,

Kerana cinta demikian bukanlah hubungan yang dihalalkan ,


Ya akhi ,

Jangan ajak aku ‘couple’ ,

Kerana ‘couple’ begitu dekat dengan kemaksiatan ,


Ya akhi ,

Jangan ajak aku ‘couple’ ,

Kerana aku tidak mahu kerhormatanku tergadai ,


Ya akhi ,

Jangan ajak aku ‘couple’ ,

Kerana di sebalik keindahannya ,

 Mengundang kemurkaanNya ,


Ya akhi ,

Jangan ajak aku ‘couple’ ,

Kerana aku ingin menjaga kesucian ,


Ya akhi ,

Jangan ajak aku ‘couple’ ,

Kerana aku takut buaiannya melunturkan cinta ku ,

Terhadap Allah dan RasulNya ,


Ya akhi ,

Jangan katakan aku berlagak alim ,

Ya akhi ,

Jangan katakan aku berlagak suci ,


Akan tetapi aku hanya ingin tetap menjaga kehormatan diri ,

Aku hanya ingin tetap menahan diri ,

Aku hanya ingin patuh kepada Ilahi ,


Telah aku tetapkan dalam hati ini

 hanya imam ku yang boleh memiliki ,

Dan menikmati perhiasan ku ini ,

Setelah tertambat dalam ikatan suci ,

Kerana aku yakin sekali ,

Couple’ setelah bernikah itu ,

 Akan membuahkan kebahagiaan abadi .


                              Diharapkan agar para pembaca dapat mengambil iktibar daripada puisi / sajak ini sebagai panduan untuk mengelakkan diri daripada terjebak dalam ‘couple’ sebelum nikah kerana perbuatan itu bukanlah sunnah Rasulullah SAW .

Sabda Rasulullah SAW :

“ Wahai sekalian pemuda , sekiranya kamu berkemampuan , berkahwinlah dan sesiapa yang tidak mampu maka berpuasalah ia kerana dengan berpuasa dapat memelihara daripada kejahatan . “ (Hadis Sahih Riwayat Bukhari)


Firman Allah SWT :
" Janganlah kamu menghampiri zina , sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan) . " (Q.S Al-Isra' : 32)

                              Tuntasnya, marilah kita bersama-sama bermujahadah untuk memperbaiki kelemahan Diri dan Iman . Jaga Diri , Jaga Hati dan Jaga Iman . InshaAllah, berjumpa lagi kita di lain lembaran .


Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad .

Ilalliqa’ ~

Credit : Abu Abdirrahman Muhammad Hassan .

No comments:

Post a Comment