Friday 10 May 2013

Nak Sambut 'Hari Ibu' Boleh Tak ?


Assalaamualaikum wbt ,
Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad :’) .
Kaifa Halukum ?

Bolehkah kita menyambut perayaan Hari Ibu ? Jawapannya HARAM ! Kalau disambut , SYIRIK ( berdosa besar ) . Kenapa ?

Di Amerika Syarikat , Hari Ibu disambut seawal 1872 hasil ilham Julia Ward Howe . Beliau adalah seorang aktivis sosial dan telah menulis puisi “The Battle Hymn of The Republic” (TBHoTR) . TBHoTR telah dijadikan lagu patriotik yang popular di kalangan warga Amerika . Ungkapan “Hallelujah” dalam bait-bait lagu tersebut menyerlahkan lagi sentuhan Yahudi dan Zionis dalam mencaturkan politik dunia .
Pada tahun 1907 Anna Jarvis dari Philadelphia telah memulakan kempen untuk melancarkan Hari Ibu . Beliau telah berjaya mempengaruhi Mother’s Church di Grafton , West Virginia agar meraya dan meraikan Hari Ibu pada hari ulang tahun kedua kematian ibunya , iaitu pada hari Ahad kedua dalam bulan Mei . Semenjak dari itu , Hari Ibu dirayakan saban tahun di Philadelphia .

Anna Jarvis dan pendokong-pendokongnya telah menulis surat kepada menteri , golongan peniaga dan ahli-ahli politik agar Hari Ibu disambut secara meluas di seluruh wilayah . Matlamat mereka telah berjaya sepenuhnya pada tahun 1911 apabila hari tersebut disambut oleh hampir keseluruhan wilayah Amerika . Pada tahun 1914 , Presiden Woodrow Wilson , secara rasminya telah mengisytiharkan Hari Ibu sebagai hari cuti umum dan mesti raikan pada setiap hari Ahad kedua dalam bulan Mei .

Orang-orang Greece pula menganggap ‘Hari Ibu’ sebagai perayaan musim bunga dan penghormatan terhadap Rhea , ibu kepada tuhan mereka . Pada tahun 1600 orang-orang England merayakan hari yang mereka namakan sebagai “Mothering Sunday” . Ia dirayakan pada hari Ahad keempat setiap Lent . Lent adalah tempoh masa selama 40 hari sama ada dalam bulan Februari atau Mac . Dalam tempoh ini , sebahagian orang-orang Kristian akan berhenti melakukan atau memakan makanan tertentu atas alasan agama . Amalan tersebut adalah sebagai penghormatan mereka terhadap Mother Mary . Mother Mary adalah Maryam , ibu kepada Nabi Isa AS atau Jesus yang mereka anggap sebagai tuhan .

Perayaan ini bersamaan hari kenduri Persembahan Nabi Isa di Kuil dalam mazhab Ortodoks Timur . Oleh sebab Theotokos (Ibu Tuhan) amat penting dalam perayaan ini kerana membawa Christ ke Kuil Jerusalem , perayaan ini dikaitkan dengan ibu . Namun begitu , kini ramai orang Greece cenderung menyambut Hari Ibu mengikut negara Barat yang lain . Dalam tempoh tersebut, kebanyakan rakyat England yang faqir dan miskin akan bekerja sebagai pembantu rumah . Mereka keluar jauh meninggalkan keluarga kerana percaya bahawa Jesus akan memberikan kekayaan dan kesenangan dalam tempoh tersebut . Menjelang hari Ahad keempat , mereka digalakkan untuk bercuti oleh majikan dan pulang ke kampung untuk bertemu dengan ibu . Setiap ibu akan dihadiahkan dengan Mothering Cake atau kek hari ibu sempena perayaan tersebut .

Amalan dan tradisi ini menular ke seluruh dunia dan ia kini disambut sebagai penghormatan kepada Mother Church . Mother Church dianggap sebagai kuasa spiritual yang agung yang memberi manusia kehidupan dan memullihara mereka dari sebarang kecederaan . Sejak dari itu , perayaan Mothering Sunday telah diadun dengan upacara kegerejaan . Penghormatan mereka terhadap ibu sama taraf dengan penghormatan mereka terhadap gereja .

Itulah serba sedikit sejarah tentang Hari Ibu yang diraihkan oleh orang kafir setahun sekali . Dalam Islam kita tidak diajar untuk hanya menghargai ibu setahun sekali . Islam mengajar kita supaya sentiasa menghargai ibu kita pada setiap waktu . Di mana ada kelapangan , kita boleh berjumpa dengan ibu kita , memberi kasih sayang dan penghargaan kepada ibu kita . Itulah Islam .

Cuma masyarakat Islam khususnya di Malaysia ini sahaja yang nak sambut semua perayaan tanpa usul periksa . Astaghfirullahal Adzim ! Di China , orang Beijing tidak akan sambut Deepavali . Orang Jepun tidak akan sambut Awal Muharam sebab dia tahu itu perayaan orang Islam . Orang Mexico sambut perayaan Krismas , mereka tidak akan sambut Maulidur Rasul . Orang Kanada tidak akan sambut Thaipusam , betul tak ?

“ Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima kepadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi . “ – ( Q.S Ali Imran : 85 )

 “ Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk dalam golongan tersebut . ”  - ( H.R Abu Daud dan dinilai sahih oleh al-Albaniy )

Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad ,
Wallahu ‘Alam .

No comments:

Post a Comment