Monday 6 May 2013

Kisah Nabi Yunus As Dan Labu


Assalamualaikum wbt…
Allahumma Solli ‘Ala Sayidina  Muhammad…

Baiklah, pada lembaran kali ini, saya akan berkongsi sedikit mengenai cerita mengenai Nabi Yunus a.s. Mesti ramai yang terfikir apa kaitan antara kisah Nabi Yunus dan labu yang saya cuba sampaikan. Baiklah sebelum itu, saya ingin menceritakan sedikit mengenai biografi Nabi Yunus a.s.  menurut pandangan ahli sejarah dan tafsir, mereka berpendapat bahawa nama sebenar beliau ialah Yunus bin Matta. Beliau diutuskan Allah untuk berdakwah kepada penduduk kawasan “Ninawa”. Namun begitu, penduduk di sana bukan kaumnya dan tidak mempunyai ikatan persaudaraan dengan beliau.

Ketika berusia 30 tahun, Allah telah mengutuskan beliau sebagai pembawa ajaran tauhid dan keimanan kepada mereka. Beliau menerima wahyu daripada Allah yang menyebut agar Nabi Yunus meneruskan dakwahnya untuk tempo 40 hari dan sekiranya mereka tidak mahu beriman dengan Allah, nescaya Allah akan menurunkan azab kepada mereka. Pun begitu, mereka tetap tidak mengendahkan. Setelah Nabi Yunus meninggalkan kaumnya pada malam ke-40, pendduduk-penduduk Ninawa telah membayangkan ancaman yang telah diberikan menjadi kenyataan.

Mereka memerhatikan keadaan sekeliling telah berubah. Cuaca yang baik telah menjadi buruk. Keaadaan sekeliling Ninawa berada dalam kegelapan. Binatang ternakan menjadi gelisah dan tampak tidak tenang. Wajah-wajah mereka tanpa disedari  menjadi pucat tanpa peraliran darah. Disaat itu, mereka menyatakan keimanan dan kepercayaan mereka kebenaran dakwah Nabi Yunus. Mereka memohon keampunan dan bertaubat serta menyesali dosa-dosa  besar yang telah mereka lakukan. Allah Maha Pengasih dan Penyayang lagi Penerima Taubat setiap insan yang benar-benar bertaubat kepadaNya. Azab yang diturunkan ke atas kaum Nabi Yunus telah lenyap dan Nabi Yunus meneruskan perjalanan dan belayar dengan sebuah kapal.

Semasa dalam pelayaran tersebut, angin taufan datang melanda dan hampir menenggelamkan kapal tersebut. Nahkoda kapal tersebut menyatakan bahawa kejadian sebegini berlaku hanya bila kapal itu membawa pelarian. Mendengar perbicaraan tersebut, Nabi Yunus terus menyatakan bahwa Beliau seorang pelarian dan tanpa berfikir panjang, Nabi Yunus terus terjun sambil di telan oleh ikan Yu yang besar. Hal ini juga telah diceritakan dalam surah al-Saffat, ayat 142-145 yang menceritakan bagaiman Nabi Yunus ditelan ikanYu kerana meninggalkan kaumnya. Kemudian beliau dilemparkan ke daerah yang tandus dan berada dalam kesakitan.

Pasti para pembaca sekalin terfikir mana cerita labu yang hendak disampaikan oleh saya. Baiklah, kisah yang saya ceritakan sebentar tadi merupakan bahagian pertama kisah ini. Sekarang, mari kita sama-sama membaca bahagian yang kedua pula. Nabi Yunus yang terdampar di seebuah daerah yang gersang berada dalam kesakitan luar dan dalaman. Baginda terfikir bagaiman hendak mencari makanan dan ubat di tanah yang gersang dan tandus. Rupa-rupanya Allah telah memperlihatkan kasih-Nya yang tiada hujungnya. Pada bahagian kedua ini, Allah menurunkan nikmat-Nya kepada hamba-Nya.

Allah berfiirman yang bermaksud: “Dan Kami tumbuhkan untuk dia sebatang pokok daripada sejenis labu”( Surah al-Saffat , ayat 146). Kita dapat menjadikan buah labu sebagai satu bukti mukjizat AllahS.W.T  bagi membantu hamba-Nya. Menurut ahli tafsir al-Quran seperti al-Nasafi dan kajian ilmuwan moden, mereka menyimpulkan bahawa buah labu mempunyai unsure gizi yang baik untuk tubuh seperti, 94% air, 1% protein, 4 % karbohidrat, dan sebagainya. Labu juga boleh disimpan untuk tempoh yang lama dan boleh dimakan secara mentah. Dan diakhir cerita ini, Allah berfirman yang bermaksud, “Dan Kami utuskan dia kepada seratus ribu orang atau lebih dan mereka beriman. Kami anugerahkan kenikmatan hidup kepada mereka hingga waktu yang tertentu”(  Surah Al-Saffat, ayat 147-148). Dapat kita simpulkan bahawa setelah sembuh dari cedera, Nabi Yunus telah kembali kepada kaumnya dan mereka telah beriman kepada Allah.

Kisah ini juga telah memberikan kekuatan hati kepada Rasulullah dalam mengharungi usaha dakwah yang mencabar. Nabi Muhammad S.A.W. juga meminati buah labu untuk dijadikan makanan. Baginda juga melihat labu ini sebagai satu kisah dan simbolik daripada teman seperjuangnya iaitu Nabi Muhammad untuk meneruskan dakwah.

Kesimpulannya, kita dapat lihat bahawa perjuangan di medan dakwah bukannya satu perjuangan yang mudah. Adakalanya setiap perjuangan itu memerlukan pengorbannya yang tinggi,  sebelum menutup kalam kali ini, cuba hayati kata-kata yang saya petik ini, “Perjuangan dakwah itu berat, ada sahaja yang gugur dan lari. Bacalah kisah daripada Tuhanmu agar engkau kian semarak untuk berdepan dengan onak dan duri.”

Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad…
Ilalliqa' wama'assalamah…

No comments:

Post a Comment