Assalaamualaikum,
Allahuma Solli ‘Ala Sayidina Muhamad.
Kaifa
haluk? Mesti ramai pembaca tertanya-tanya dengan apakah yang dimaksudkan dengan
tajuk penulisan blog kali ini. Daie tidak rasmi boleh diertikan
sebagai individu yang berkongsi pesanan, ilmu dan nasihat. Pasti ramai yang
telah menjadi Daie Tidak Rasmi, sama ada dalam facebook, blog,
instagram dan banyak lagi di dalam laman sosial. Namun berapa ramai di antara kita yang ikhlas
untuk berkongsi pesanan dengan hati yang ikhlas? Atau kita hanya sekadar hendak
menggambarkan diri seorang yang alim atau ‘perasaan baik’ atau dalam erti kata
lain, riyak.
Dalam
sebuah buku bertajuk Riya’ The Hidden Syirik, menunjukkan riyak berasal daripada
perkataan “ raa’a ” yang bermaksud untuk melihat, dilihat dan memandang.
Perkataan riyak dari sudut istilah bermaksud hipokrasi, memperdaya, melakukan
sesuatu hanya apabila ada orang melihat, sementara dari sudut syariah pula
bermaksud melakukan sesuatu bertujuan untuk memuaskan hati orang lain selain
daripada Allah.
Niat
yang tidak ikhlas seperti mahukan pujian orang ramai menatijahkan sesuatu
perbuatan bukan kerana Allah. Antara contoh riyak yang paling tepat ialah
memperelok solat ketika bersama orang lain tetapi dilakukan bersama orang lain
tetapi dilakukan sambil lewa apabila bersendiri.
Ibn
Qayyim al-Jawziyah berkata: “ Perbuatan (niat) dari hati asas
kepercayaan dan perbuatan daripada anggota badan menyempurnakan. ” Ilmu untuk mengenali niat hati lebih penting
daripada perbuatan tubuh badan. Penyembahan yang dilakukan oleh hati lebih
besar dan utama daripada penyembahan yang dilakukan oleh anggota badan. Oleh
itu, setiap perkara yang kita lakukan mestilah dimulakan dengan niat kerana
Allah, bukan untuk meraih pujian daripada manusia lain.
Sebagai
contoh, menunaikan solat tanpa niat di hati seperti badan yang mati. Oleh sebab
itu, niat dihati berkait rapat dengan riyak. Dan setiap perbuatan kita diadili
berdasarkan niat. Setiap insan perlu menyoal diri sendiri ( bukan menyoal niat
orang lain) amat penting dan perlu diberi keutamaan bagi setiap Mukmin. Imam
al-Nawawi turut memilih hadis mengenai kepentingan niat sebagai permulaan dan
pembukaan dalam bukunya menunjukkan peri pentingnya ketetapan niat.
Para
salafussoleh dan umat Islam terdahulu menyedari kepentingan niat yang ikhlas
dan baik. Sufyan al-Thauri, seorang alim yang berasal dari Kufah dan meninggal
dunia di Basrah pada 777 SM pernah berkata: “ Tiada yang lebih sukar bagiku
daripada memperbetulkan niatku kerana ia sentiasa berubah. “
Antara
perkara yang boleh kita lakukan ialah memberi nasihat. Walaupun kita banyak
dosa dan tidak sempurna, proses saling mengingatkan orang lain perlu berlaku.
Memberi nasihat bukanlah bererti “ kita semuanya betul ” atau “
kita seorang saja yang baik ”. Seolah-olah menggambarkan hanya orang
yang sempurna dan alim saja yang boleh menasihati orang. Menurut Abu Ammar Yasir al-Qathi, pandangan itu
daripada bisikan syaitan.
Setakat
ini saja perkongsian untuk kali ini. InshaAllah, sekiranya diberikan peluang
untuk berjuang di medan dakwah ini, kita akan bertemu lagi di lain lembaran.
Sebelum menutup perkongsian kali ini. bersama-samalah kita memperbetulkan niat
kita. Jangan semua perbuatan yang kita lakukan hanya untuk meraih pujian
ataupun sanjungan daripada manusia, sebaliknya berniat kerana Allah.
Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsah
berkata, Umar bin Al-Khattab R.A berkata bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW
bersabda:
“ Sesungguhnya diterima amal
perbuatan itu bergantung kepada niatnya dan sesungguhnya bagi setiap orang akan
mendapat apa yang diniatkannya. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan
RasulNya, dia akan sampai kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah
menuju dunia yang akan diperolehinya dan menuju wanita yang hendak dinikahinya,
dia akan mendapatkan apa yang diniatkannya. “ ( H.R Al-Bukhari, Muslim, Abu
Daud, Al-Tarmizi, Al-Nasa’i, Ibn Majah dan Ahmad )
Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad,
Wallahu ‘Alam,
Ilalliqa’ ~ J ~
No comments:
Post a Comment