Tuesday 7 May 2013

Cinta Rasul?! Ayuh Teruskan Perjuangan


Assalaamualaikum wbt ,
Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad .

Ya Rasulullah ,
Bersua muka pun tak pernah bagaimana nak cinta? Mencintai seseorang tanpa mengetahui asal keturunannya merupakan sesuatu yang amat mustahil. Kata orang dari mata turun ke hati tapi kalau dah berjumpa pun belum bagaimana nak jatuh hati?
Namun begitu, cinta ini cinta rumit. Cinta ini cinta buta. Cinta tanpa syarat. Cinta ini bukan atas paksaan sesiapa. Cinta ini adalah cinta akhirat. Cinta lillahi taala.

Menyusuri cinta agung seorang yang bergelar Rasul. Bagaimana Rasulullah SAW boleh mencintai insan yang belum pernah ditemui malah tidak mungkin langsung untuk berjumpa semasa hayatnya. Sungguh mulia cinta ini hinggakan semasa saat diri sedang dijemput sakratul maut cinta itu tetap mekar… ummati… ummati.. ummati. Insan-insan yang dicintainya menjadi kebimbangan.

Daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah SAW telah pergi ke kawasan perkuburan dan berkata, “Sejahtera ke atas kamu (penghuni) negeri orang-orang yang beriman. Sesungguhnya kami Insya Allah akan menyusuli kamu. Amat ingin di hatiku seandainya dapat kita melihat saudara-saudara kita”. Sahabat bertanya: Apakah kami ini bukan saudara-saudaramu ya Rasulullah? Baginda menjawab, “Kamu semua adalah sahabat-sahabatku. Sedangkan saudara-saudara kita adalah (orang-orang mukmin) yang belum muncul (mukmin di masa hadapan) – [Riwayat Muslim]

Siapakah saudara-saudara itu kalau bukan kita? Baginda telah mencintai kita sebelum lahirnya kita ke muka bumi ini. Kerana cinta Rasulullah SAW jugalah kita dapat merasai nikmat iman dan islam hari ini. Mungkin telah ramai yang tahu mengenai kemuliaan peribadi Baginda. Mungkin juga ada yang bosan mendengar sirah kehidupan Baginda. Dari kecil kita dibiasakan dengan kisah-kisah rasul dan para sahabat. Namun begitu, sedarkah kita kisah-kisah mereka telah banyak menyumbang ke dalam hidup kita sekarang. Tarbiyah dan dakwah yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat amat terkesan dalam kehidupan kini. Sepanjang hayat Nabi SAW merupakan didikan bagi kita untuk menjadi seorang mukmin yang berjaya dunia dan akhirat. Akhlak Nabi SAW juga menjadi contoh terbaik buat seluruh umat manusia di muka bumi ini.

Walau bagaimanapun, pernahkah kita juga cuba memahami dan mengkaji bagaimana seorang pembawa risalah itu menjadi murabbi sepanjang zaman. Baginda yang merindui kita sebelum adanya kita sebenarnya bukan pergi tanpa meninggalkan apa-apa. Demi cinta, Baginda berusaha mentarbiyah para sahabat dengan meniupkan semangat dakwah yang menyebabkan para sahabat tidak lelah dalam menyebarkan Islam ke seluruh pelusuk dunia. Baginda telah menanamkan tiga hal utama dalam diri para sahabat untuk membangkit roh seorang daie.

1. Beriman Dengan Keagungan Risalah Islam

Rasulullah SAW menanamkan dalam hati mereka bahawa Risalah yang dibawanya adalah al haq, sedangkan selainnya itu adalah kebatilan. Risalah Islam adalah sebaik-baik risalah. Manhaj Islam adalah manhaj yang paling utama. Syariat Islam adalah sistem perundangan yang paling sempurna yang hanya dengannya akan terwujudnya kebahagiaan manusia di dunia dan akhirat.
Di samping itu Baginda juga membacakan sebahagian ayat-ayat Allah kepada mereka, untuk menambah keteguhan jiwa dan keterikatan hati mereka.

Maka berpegang teguhlah kamu kepada apa yang telah diwahyukan kepadamu. Sesungguhnya, kamu berada di atas jalan yang lurus. Dan sesungguhnya al-Qur’an itu benar-benar suatu kemuliaan besar bagimu dan bagi kaummu; dan kelak kamu akan ditanya. - [Az Zukhruf : 43-44]

Maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya engkau berada di dalam kebenaran yang nyata. - [An Namlu: 79]

Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syari’at (peraturan) dari urusan (Deen) itu, maka ikutilah syari’at itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui. - [Al Jatsiyah: 18]

Maka demi Rabbmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu sebagai hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa di dalam hati mereka suatu keberatan terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya. - [An Nisa’: 65]

Mereka (para sahabat) pun akhirnya beriman dan yakin dengan ayat-ayat ini serta berusaha untuk sentiasa bertolak dari sana dalam segala urusan.

2.Berbangga Dengan Deenul Islam

Rasulullah SAW menanamkan dalam hati para sahabat bahawa selama mereka berada di dalam kebenaran dan menjadi pembelanya, maka mereka berada di atas jalan yang terang. Selain dari itu adalah kegelapan.
Selama di tangan mereka tergenggam petunjuk dari langit untuk membimbing manusia, maka lanjutannya, mereka harus menjadi pemandu dan pengarah umat manusia. Mereka harus menjadi pembimbing, pendidik, penunjuk jalan dan penuntun manusia ke arah kebenaran di atas jalan yang lurus.
Al Quran al Karim menegaskan sekaligus menjelaskan kandungan makna ini. Para sahabat pun mendengar dan menerima penjelasannya secara langsung dari Rasulullah SAW.

Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada ma’ruf dan mencegah dari mungkar serta beriman dengan Allah. - [Ali Imran: 110]

Demikian pula Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi atas (perbuatan) manusia dan agar rasul (Muhammad) menjadi saksi atas perbuatan kamu. -  [Al Baqarah: 143]

Berjihadlah kamu di jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam Deen ini (Islam) suatu kesempitan.
- [Al Hajj: 78]

Mereka pun beriman dan yakin dengan semua yang tercantum dalam ajaran Al Quran serta berlumba-lumba untuk mengamalkannya.

3.Keyakinan Akan Datangnya Bantuan Dan Pertolongan Allah.

Rasulullah SAW menanamkan dalam hati para sahabat bahawa selama mereka yakin dengan kebenaran dan merasa bangga berpegang padanya, maka selama itu pula Allah beserta mereka dan akan menolong mereka.
Allah pasti akan memberi petunjuk, membantu dan memenangkan mereka disaat para tentera bumi tidak ada yang mahu bangkit bersama mereka, Allah akan menurunkan bantuan dari tentera langit untuk mereka.
Para sahabat kemudian menelaah makna-makna ini, sebagaimana yang terpapar jelas dalam kitab Allah. Mereka lantas beriman lalu lenyaplah segala kesedihan dan kerisauan.

Sesungguhnya bumi ini milik Allah, yang akan diwariskan kepada siapa saja yang dikehendaki dari hamba-hamba-Nya. Dan akibat terbaik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa. - [Al A’raf: 128]

Sesungguhnya bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hamba-Ku yang soleh - [Al Anbiya’: 105]

Dan sesungguhnya Allah akan memenangkan orang yang membela-Nya. Sesungguhnya Allah itu Maha Kuat lagi Maha Perkasa. - [Al Hajj: 40]

Allah telah menetapkan ‘Aku dan rasul-rasul Ku pasti menang’ Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa. - [Al Mujadilah: 21]

(ingatlah) ketika Rabbmu mewahyukan kepada para malaikat, “Sesungguhnya Aku bersama kamu, maka teguhlah pendirian orang-orang yang telah beriman.”
..dan Kami selalu berkewajiban untuk menolong orang-orang yang beriman. - [Ar Ruum: 47]

Dan Kami hendak memberi kurniaan kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi) . - [Al Qashash: 5]

Mereka membaca ayat-ayat ini dan memahami dengan sebaik-baiknya, sehingga iman mereka pun semakin kukuh dan keyakinan mereka semakin mantap.

Maka bagaimana dengan kita. Tugas seorang daie tidak hanya terhenti pada zaman sahabat. Kitalah generasi yang perlu meneruskan tugas penyampai risalah. Sungguh, bukan senang memikul tugas daie, namun yakinlah cinta Nabi SAW bukan cinta sementara. Cinta Baginda sampai syurga. Ayuh, berbekalkan didikan Rasulullah SAW kepada para sahabat, kita teruskan perjuangan ini!

Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad ,
Wallahu ’Alam .

No comments:

Post a Comment