Wednesday 8 May 2013

Wanita Umpama Pakaian


Assalaamualaikum…
Allahuma Solli’ Ala Sayidina  Muhammad…

            Apa khabar para pembaca sekalian. Terima kasih kerana sudi singgah sekali lagi dalam blog. InshaAllah, setiap perkongsian yang akan saya buat, kita semua akan memperoleh manfaatnya. Baiklah, untuk perkongsian kali ini, saya sekali lagi ingin berkongsi mengenai jenis-jenis pakaian. Pasti para pembaca sekalian hairan bukan..? Sebenarnya kali ini saya akan mengaitkan aurat seorang muslimah dengan pakaian. Ilmu ini baru saja saya peroleh dan saya teringin sangat berkongsi ilmu tersebut dengan kalian semua, khususnya pembaca Muslimah.

            Pakaian murah. Hanya dilongggokan. Pembantu kedai pun tidak sudi melipatnya dengan kemas. Berhabuk. Sesiapa pun boleh pegang sesuka hati. Tidak suka campak kemudian ambil yang lain.  Pakaian yang murah ini boleh diibaratkan seperti Wanita yang terdedah sana sini, malah mudah bergaul dan mudah didekati. Sudah tentu orang yang bakal memiliki pakaian sebegini daripada taraf yang sama( lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik, manakala lelaki yang jahat hanya untuk perempuan yang jahat.

            Pakaian Biasa. Digantung rapi, tetapi kadang-kadang apabila tiba musim jualan murah, turut dilonggokan sama. Pakaian ini tarafnya tinggi sedikit daripada pakaian murah. Pakaian murah ini boleh diibaratkan seperti Wanita yang penampilannya dijaga tetapi tidak sepenuhnya. Mungkin bertudung tetapi tidak berakhlak dan tidak solat. Mungkin bertudung tapi masih pakaian sendat dan masih bergaul bebas dengan lelaki. Bertepuk tampar tanpa perasaan malu.

            Pakaian Mahal. Disimpan cantik dalam  “show room” khas. Siap cantik tersimpan di dalam almari kaca. Bukan semua orang mampu memiliki, bukan semua orang berani sentuh. Pakaian Mahal ini boleh diibaratkan sebagai Wanita yang sangat menjaga penampilannya dan akhlak serta imannya. inshaAllah, pemilik pakaian untuk golongan ini juga bukan calang-calang orangnya.

            Dalam surah Annur ayat 31,Dan katakanlah kepada para perempuan beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasaanny(auratnya, kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung hinggga ke paras dada…”.

Melalui ayat ini, jelas bahawa Muslimah yang sejati  perlu menjaga aurat dan batas pergaulan. Buat Muslimin, jadikanlah isi penulisan ini sebagai panduan untuk membimbing adik perempuan, kakak perempuan, ibu, dan juga mungkin untuk isteri dan anak-anak perempuan kita. Yang terakhir, yang baik datangnya dari Allah SWT. Yang buruk datangnya dari diri yang lemah ini. Tingkatkan amal kebaikan, kurangkan amal keburukan.

Allahumma Solli ‘Ala Sayidina Muhammad .
Wallahu ‘Alam .
Ilalliqa’ J

2 comments: